Ortopedia

Ortopeda jest specjalistą medycyny z zakresu chorób i urazów układu ruchu. Obejmuje to szeroki zakres schorzeń o podłożu tj.:

• urazy
  • stany zapalne
  • zmiany przeciążeniowe
  • wady postawy
  • nowotwory układu ruchu

Gdy dojdzie do nagłego wypadku, w którym zostaje złamana ręka lub złamana noga nikt nie ma wątpliwości, że należy udać się do ortopedy. Niestety wiele osób ignoruje nawracające się bóle stawów, bóle kręgosłupa czy też mniej typowe objawy jak mrowienie, drętwienie, niedowład. Symptomy te mogą oznaczać uraz lub powstające zwyrodnienie układu ruchu. Odpowiednio szybka interwencja ortopedy pomoże zapobiec dalszemu rozwojowi schorzenia oraz cofnąć postępujące zwyrodnienia.

Zabiegi ortopedyczne

W Alma-Medica oferujemy leczenie zabiegowe poniższych schorzeń.

Zespół cieśni nadgarstka

Zespół cieśni nadgarstka (ang. carpal tunnel syndrome, CTS)  to neuropatia nerwu obwodowego. Charakterystyczne objawy tj. drętwienie, mrowienie i ból w obrębie od kciuka do palca środkowego wynikają z ucisku nerwu pośrodkowego w kanale nadgarstka. Schorzenie może rozwijać się pod wpływem chorób reumatycznych, cukrzycy, niedoczynności tarczycy. Najczęściej jednak do powstania zespołu cieśni nadgarstka przyczynia się stale powtarzające się aktywności powodujące zgięcie i wyprostu nadgarstka (np. w pracy przy komputerze).

Palec zatrzaskujący

Potocznie zwany palec trzaskający czyli zakleszczające zapalenie ścięgna to choroba występująca w przebiegu gośćca reumatoidalnego. Powstaje wskutek powtarzających się mikrourazów lub jako wada wrodzona. Schorzenie najczęściej dotyczy kciuka lecz może pojawić się także w innych palcach. Objawia się ona zaburzeniem płynności ruchu zginania i prostowania palca. Po wykonaniu pewnego zakresu ruchu palec blokuje się. Kontynuacja ruchu zwykle łączy się z charakterystycznym trzaskiem i bólem.

Przykurcz Dupuytrena

Przykurcz Dupuytrena zwany też chorobą Dupuytrena to przykurcz rozcięgna dłoniowego spowodowane bliznowaceniem rozcięgna dłoniowego, które powoduje przykurczenie zgięciowe palców. Jest to schorzenie o przebiegu długotrwałym. Najczęściej jej rozwój zaczyna się u pacjentów w wieku powyżej 50 roku życia. Pierwszym objawem jest pojawienie się guzka w obrębie dłoni. Jest to etap w którym można jeszcze zahamować rozwój schorzenia bez operacyjnie. Po pewnym czasie pojawiają się przykurcze, a następnie pojawia się przykurcz palców zazwyczaj serdecznego i małego.

Gangliony nadgarstka

Gangliony nadgarstka to potoczna nazwa torbieli galaretowatej czyli pseudotorbieli łącznotkankowej powstającej w okolicy torebek stawowych oraz ścięgien nadgarstka. Jeśli torbiel zawiera tkankę litą, to istnieje prawdopodobieństwo rozwinięcia się nowotworu złośliwego. W takim przypadku leczenie zabiegowe połączone jest z badaniem laboratoryjnym wycinka.

Sprawdź co u nas nowego