Dermatoskopia skóry jest prostą metodą bezpośredniego wizualnego badania stanu skóry, znajduje szerokie zastosowanie w praktyce onkologicznej. Metoda dostarcza cennych informacji o charakterystyce zmian skórnych, przede wszystkim znamion. Dermatoskopia znamion jest bardzo ważna we wczesnym wykrywaniu objawów ich zwyrodnienia. Diagnostyczna dermatoskopia jest częścią algorytmów diagnostycznych dla różnych patologicznych zmian w skórze, ale jej rola w wykrywaniu czerniaka jest trudna do przecenienia.

Dermoskopia

Istotnymi czynnikami ryzyka rozwoju czerniaka skóry są występowanie pierwszego i drugiego fototypu skóry u osób, które są okresowo lub regularnie narażone na zwiększone nasłonecznienie w wyniku czasowego, lub stałego pobytu w rejonach o gorącym klimacie. Inne czynniki ryzyka to trzy lub więcej epizodów oparzeń słonecznych w ciągu życia, obecność piegów i soczewicy na powierzchni skóry, obecność trzech lub więcej atypowych znamion melanocytowych na powierzchni skóry. Bardzo ważną okolicznością jest to, że u niektórych pacjentów czerniak rozwija się w miejscu istniejącego znamienia barwnikowego. Wbrew powszechnemu przekonaniu znamiona skłonne do czerniaka są głównie znamionami melanocytarnymi nabytymi, a nie wrodzonymi. Badanie pacjentów z wymienionymi czynnikami ryzyka obejmuje w pierwszym etapie badanie ogólne w celu oceny obecności zmian barwnikowych, a w drugim wykonanie dermatoskopii epiluminescencyjnej , która umożliwia wykrycie czerniaka skóry we wczesnym stadium z dużym prawdopodobieństwem.

kobieta z pieprzykiem na policzku

Wideodermatoskopia

To nieinwazyjna cyfrowa metoda diagnostyczna dermoskopii, która pozwala zobaczyć na skórze nieodróżnialne gołym okiem elementy i dokładniej zbadać ich budowę. Metoda pozwala na identyfikację charakterystycznych objawów chorób skóry na najwcześniejszych, przedklinicznych etapach, pozwala na rozpoznanie choroby i postawienie diagnozy na etapie objawów przedklinicznych oraz terminowe przeprowadzenie leczenia. Wideodermatoskopia zwiększa dokładność rozpoznawania zmian barwnikowych skóry, co pozwala mówić o wczesnej diagnostyce czerniaka . Możliwość zapisywania obrazów wideoskopowych w pamięci komputera umożliwia monitorowanie formacji pigmentacyjnych skóry (znamiona, pieprzyki). Jest to niezwykle ważne, gdyż może służyć jako podstawa do aktywnego ich dynamicznego monitorowania i być wykorzystywane w systemie pierwotnej profilaktyki czerniaka i innych chorób nowotworowych skóry. Wideodermatoskopia pozwala określić strukturę i rodzaj skóry, jej najmniejsze zmiany, a przede wszystkim procesy przedwczesnego starzenia, co jest bardzo ważne w praktyce kosmetologicznej.

Kiedy należy udać się do specjalisty

Regularne badania powinny przeprowadzać osoby:

• Które mają dużo pieprzyków (50 - 100 szt.).
  • Dla osób z dysplastycznymi, nietypowymi znamionami (powiększające się, nieregularne, nierówne zabarwienie).
  • Gdy pieprzyki są na plecach i pacjentowi trudno jest samodzielnie przeprowadzać regularne badania.

Większość znamion granicznych pozostaje niezmieniona przez lata, ale niektóre mogą mieć tendencję do wzrostu. Należy pamiętać, że jeśli znamie rośnie i osiąga rozmiar 5-6 mm, należy go pokazać specjaliście. Jeśli narośnie znamię graniczne, może z niego powstać znamię dysplastyczne, prawdziwy prekursor czerniaka skóry. Znamię dysplastyczne charakteryzuje się występowaniem łagodnej lub wyraźnej asymetrii, punktowymi obszarami depigmentacji, powyżej 5 mm i tendencją do zauważalnego wzrostu w ciągu ostatnich 1-2 lat. Często ta zauważalna skłonność do wzrostu może być związana z intensywną ekspozycją na słoneczne promieniowanie ultrafioletowe (aż do oparzeń skóry).

Warte uwagi

Czym jest medycyna estetyczna?

Stosunkowo nowy kierunek w nauce - medycyna estetyczna - obejmuje dermatokosmetykę, chirurgię plastyczną, stomatologię estetyczną i flebologię. Medycyna estetyczna łączy w sobie wiele...

Nagłówek html

Lorem ipsum dolor sit amet consectetuer adi ising elit sed diam nonummy nibh euismodti ncidunt utlaoreet dolore magna aliquam er autem vel eum iriure dolor ind .